هنرستان فنی حرفه ای صباری

گروه کامپیوتر هنرستان فنی حرفه ای صباری استان قم

هنرستان فنی حرفه ای صباری

گروه کامپیوتر هنرستان فنی حرفه ای صباری استان قم

آشنایی با گروه آموزشی سخت افزار

توسعه صنعتی امروز تا حجم زیادی مبتنی بر به کارگیری اتوماسیون صنعتی، سامانه‌های کنترل، نظارت ، اکتساب و پردازش داده و سیگنال و سیستم‌های پردازشی نهفته و ریزپردازنده‌های پیشرفته و همین طور شبکه‌های ارتباطی می‌باشد.

بسیاری از محاسبات و پردازش‌ها می‌توانند در محیط‌های عملیاتی توسط کامپیوتر به صورت خودکار انجام شوند و باعث افزایش سرعت، دقت و تکرارپذیری گردند. تحولات و روند رشد علم و فناوری طراحی سخت افزار این امکان را به وجود آورده است که با استفاده از دانش و فناوری روز و قابل دسترس، اقدام به طراحی معماری‌ها و سیستم‌های کامپیوتری پیشرفته‌ای نماییم که نیازهای مختلف صنایع کشور را در زمینه دیجیتال و یا آنالوگ مرتفع نماید و در مواردی نیز مولد علم و فناوری نوین نیز باشیم. طیف راه‌حل‌های سخت افزاری و مدارات قابل دسترسی به گونه‌ای وسیع شده است که مهندسی سخت افزار کامپیوتر موضوعی بسیار شیرین و جذاب با امکان رقابت با کشورهای پیشرفته در زمینه طراحی ریزپردازنده-های مختلف و بوردهای مبتنی بر تکنولوژی مدارات برنامه‌پذیر (مثل اف‌پی‌جی‌ای) شده است. علاوه بر این، وسعت بکارگیری تجهیزات مزبور، مستلزم شناخت کاربردهای مختلف کافی از سخت افزار و معماری و روش‌های طراحی، پیاده سازی و یا پیکربندی آنها می‌باشد، لذا در این شرایط و با توجه به سطح کنونی تکنولوژی جهان و اجتناب ناپذیر بودن استفاده از کامپیوتر در زمینه‌های مختلف علمی، فنی و اجتماعی نیاز کشور به وجود متخصصینی در این رشته، یک نیاز اساسی است.

دوره کارشناسی مهندسی سخت افزار با هدف تربیت کارشناسانی در زمینه طراحی، ساخت و راه‌اندازی سیستم‌های معماری‌ها و سیستم‌های سخت افزاری جدید در زمینه پردازش سیگنال، محاسبات کامپیوتری اتوماسیون صنعتی و شبکه‌های کامپیوتری، بررسی و شناخت سیستم‌های سخت افزاری موجود و ارائه روش‌های بهره برداری، نگهداری، آزمون و اتکاپذیر کردن آنها تشکیل شده است. دانش آموختگان این رشته می‌توانند در آینده به استخدام گروه‌های طراحی، ساخت و پیاده سازی سیستم‌های سخت افزاری و شبکه برای محیط‌های مختلف صنعتی یا خدماتی در آیند و با توجه به مبانی علمی، فنی و زبان مشترکی که با دانش آموختگان رشته مهندسی نرم افزار دارند، قادرند در گروه‌های مشترک نیز به فعالیت بپردازند.

رشته مهندسی کامپیوتر که به طراحی و ساخت اجزای مختلف کامپیوتر می پردازد، لذا اهمیت بسیار زیادی در دنیای امروز برخوردار است. هدف از طی این دوره تربیت کارشناسانی است که در زمینه تحلیل، طراحی، ساخت و راه اندازی دستگاهها و مجموعه های سخت افزاری جدید، بررسی و شناخت مجموعه های سخت افزاری و نرم افزاری موجود، نگه داری، عیب یابی و تعمیر و اصلاح و توسعه فعالیت کنند. طراحی، شبیه سازی، فرآوری، پردازش، سنجش، آموزش، ویرایش و ... همه مفاهیمی هستند که با بالاترین دقت و در کوتاهترین مدت زمان ممکن در برنامه های نرم افزاری کامپیوتر انجام می شوند. لذا هدف از این رشته تربیت نیروی متخصص برای انجام امور فوق است.

آشنایی با گروه آموزشی نرم افزار

دانش و فناوری کامپیوتر به بررسی یا تحلیل و ارزیابی فرایندها و سامانه های دریافت، نگهداری، پردازش و استخراج اطلاعات در همه ابعاد و طراحی سیستم های کارا برای انجام آن می پردازد. بخش نرم افزار آن به طراحی و تولید ابزارهای مهم نرم افزاری و نیز طراحی، تحلیل و پیاده سازی الگوریتم ها و سیستم های نرم افزاری مناسب معطوف است.

با توجه به اهمیت و رشد روز افزون این دانش و فناوری های آن، لازم است کارشناسانی تربیت شوند که بتوانند از عهده تحلیل و طراحی سیستم های نرم افزاری و الگوریتم های مربوط برای حل مسائل مختلف آن برآیند و نیز به روش های مختلف مهندسی نرم افزار و ابزارها و زبان های برنامه نویسی تسلط داشته باشند.

دوره کارشناسی کامپیوتر - گرایش نرم افزار

دوره کارشناسی کامپیوتر، نرم افزار به منظور تربیت دانش آموختگانی طراحی شده است که بتوانند با جذب در صنعت رو به رشد نرم افزار در کشور، به غنای آن کمک نمایند و هم با گذراندن دروس مختلف نظری و عملی در رشته کامپیوتر، دانش کافی برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در زمینه های مختلف علم و مهندسی کامپیوتر را کسب نمایند. از این نظر، این رشته حاوی ترکیب مناسب از دروسی است که هم ابعاد نظری این رشته را می پوشاند و هم جنبه-های مهندسی آن در زمینه های مختلف طراحی سیستم های نرم افزاری را غنا می بخشد.

از ویژگی های دیگر این رشته، آشنایی دانشجویان آن به مبانی سخت افزار کامپیوتر است که به آن ها این توان را می دهد که در پروژه های مشترک مانند طراحی روبات ها و سیستم های بی‌درنگ و نظایر آن با دیگر دانشجویان این رشته به صورت گروهی کار کنند.

دوره کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر - گرایش نرم افزار

حرکت به سوی خوداتکایی در عصر اطلاعات نیازمند تربیت افرادی است که بتوانند در زمینه های تولید، توسعه و تکمیل سیستم های نرم افزاری بزرگ و برنامه ریزی در جهت بهره گیری مفید از امکانات موجود تلاشی موثر داشته باشند. دوره کارشناسی ارشد این رشته شامل دو زمینه اصلی سیستم ها و مهندسی نرم افزار و الگوریتم‌ها و محاسبات است که مباحث مختلف این رشته را به صورت عمیق و با هدف پایه ریزی پژوهش و گسترش آن دنبال می کند. دانشجوی این رشته پس از ترم-های آغازین، یکی از این دو زمینه را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می کند: زمینه اول این رشته به سیستم های مختلف نرم افزاری شامل سیستم های توزیع شده، پایگاه داده، داده کاوی، امنیت شبکه و جنبه های مختلف رشته مهندسی نرم افزار (شامل روش های رسمی توصیف و کاربردهای آن در سیستم های مختلف تا معماری و الگوهای مختلف مهندسی نرم افزار و مدل سازی و تحلیل سیستم های نرم افزاری و شبکه) می پردازد. زمینه دوم عمدتاً به جنبه های الگوریتمی سیستم های نرم افزاری (شامل مباحث پیشرفته الگوریتم ها و ساختمان داده ها با توجه به کاربردهای مختلف، الگوریتم های موازی، نظریه بازی ها و کاربرد آن در بازار الکترونیکی، نظریه سیستم های توزیع شده، هندسه محاسباتی و الگوریتم های یادگیری و نظائر آن) معطوف است.

علاوه بر قابلیت های پژوهشی، یک دانش آموخته این مقطع همه یا بخشی از مهارت های زیر را کسب می کند:

· تحلیل و طراحی سیستم های نرم افزاری بزرگ شامل پایگاه‌های داده ، سیستم های عامل، زبان های برنامه سازی، کامپایلرها، و سیستم های حفاظت داده ها.

· طراحی و تحلیل الگوریتم های پر کاربرد در زمینه های مختلف مانند شبکه، سیستم های موازی، و مسئله های هندسی رباتیک.

· هدایت پروژه های نرم افزاری و تبیین نیازها و تحلیل و طراحی سیستم های اطلاعاتی.